Wat weet een stylist dat ik niet weet? (deel 3)


Kleurenschema kiezen

In de vorige post (wat weet een stylist dat ik niet weet - deel 2) had ik het erover dat ik een kleurenschema had gekozen. En dit keer heb ik dat niet zomaar gedaan. Daar vertel ik vandaag meer over.

Iedereen heeft een eigen smaak

Allereerst... kies voor een kleurenschema waar je je goed bij voelt. Een mening over een kleurencombinatie is nooit waardevrij. Iedereen heeft een mening over kleuren omdat iedereen emotionele accociaties bij kleur heeft.




Kleurstalen kiezen voor in je eigen kleurschema

In de bouwmarkt zie je regelmatig bij verfkleur presentaties dat er cirkels geel, orange, rood, blauw en groen boven staan. Wat betekent dit nu?

Er zijn bijvoorbeeld verschillende soorten wit. Ze kunnen een ondertoon hebben van blauw (dan is er wat blauw aan het wit toegevoegd). Of groen. Dan heeft het wit een frissere en koelere uitstraling.
Voegt de fabrikant er een beetje rood of geel bij, dan heeft het een warmere en romige uitstraling.

Wat ik dit keer als eerst heb gedaan is dat ik eens goed naar de kleur van mijn vloer heb gekeken. Deze heeft een zweem oranje.

Vervolgens heb ik bij de bouwmarkt gekeken naar de vele histor kleuren die onder de cirkel oranje staan. De kleur die ik het mooiste vond, heb ik laten mengen.

En ik heb een wit meegenomen met een oranje ondertoon (de muur verfkleur noot). By the way: hoe wit wit is, heeft ook te maken met het oppervlakte en de textuur. Denk maar eens aan een witte stoffen bank of een witte hoogglans keuken.


Pas op!

Wil je op veilig spelen, kun je beter een kleurenstaaltje meenemen en op de muur hangen (trouwens papier is glanzend en van een ander materiaal dan je muur) dus een klein stukje verven is nog veel beter!!

Twee verschillende materialen in dezelfde kleur zullen het licht namelijk anders weerkaatsen en geven ook de kleur anders weer. Een kleur gekozen op een staaltje uit een kleurensysteem, verandert als deze op een ruw oppervlakte wordt aangebracht. De schaduw van de ongelijke structuur maakt de kleur bijvoorbeeld somberder.

En kijk op verschillende tijden van de dag (hoe het licht binnenvalt) of je de kleur echt heel mooi vind.





Tip:
  • als je de muren, deuren, houtwerk en plafond in dezelfde wittint verft, dan oogt de ruimte kleiner.
  • zorg voor balans door het gebruik van 3 wittinten. De lichtste voor het plafond, tintje donkerder voor de wanden en de deuren en kozijnen de donkerste tint.
  • of doe lekker eigenwijs en doe wat je mooi vind…dat kan ook altijd nog.


Kleurenleer

De kleuren van de regenboog in een cirkel gezet, dat is de kleurencirkel van Johannes Itte. De twaalf tonen (de aard van de kleur, bijvoorbeeld rood, oranje of geel) staan erop. En door middel van het driehoekje aan ieders zijde van een primaire kleur (rood, geel, blauw) wordt de verbinding aangegeven met de sterk complementaire kleuren (kleuren die recht tegenover elkaar liggen


Zoals:
geel-violet

blauw-oranje
rood-groen



Warm-koudcontrast


De kleuren worden onderverdeeld in warme en koele kleuren. De onderverdeling van deze kleurcirkel geeft alleen niet goed weer dat je binnen 1 kleurrichting (bv rood ook verschillende temperatuurwaarden hebt). Maar om het niet te moeilijk te maken, vertel ik alleen waar ik iets aan heb gehad bij het opnieuw creëren van ons interieur.


  • De groen en blauwtinten - koel
  • De oranje roodtinten - warm

In een evenwichtig kleurenplan voor je interieur worden warme en koele tinten uit een kleurenschema met elkaar gecombineerd. Ik heb gekozen voor tinten met oranje en blauw erin, (oud) roze, okergeel, een beetje groen en een flinke dosis wit.


Vt wonen voorjaarshuis

In de volgende post zal ik meer vertellen over de accessoires die ik gebruikt heb. En over accessoires gesproken: heb jij ook meegedaan aan de vtwonenvoorjaarshuis -actie? Ik heb meegedaan en ik heb producten uitgekozen met mijn nieuwe kleurenschema erbij. Het was zo leuk om te doen! Yay!








Reacties