Wat weet een stylist dat ik niet weet? (deel 1)

Een hanglamp boven de eettafel

Zoals jullie op instagram hebben kunnen lezen, was eindelijk de felbegeerde lamp (https://www.normann-copenhagen.combinnengekomen. Maar toen hij uit de verpakking kwam dacht ik: ’jeetje wat een joekel!’ Deze eerste ingeving wilde ik niet negeren en vroeg jullie om raad. Natuurlijk best lastig voor een ander om (vanuit 1 hoek op een foto) te beoordelen. Je mist het 3D gevoel. 

Sowieso vroeg ik mij af: "hoe hoog dient een lamp boven het tafelblad te hangen? En paste de maat lamp wel goed bij de maat van de tafel? En niet te vergeten... past hij wel in onze woonkamer”. 
Dit was het startsein voor een onderzoekje. 





Richtlijnen voor een hanglamp boven de eettafel


De meeste mensen die een lamp aanschaffen, gaan voor een grote. Dit kan heel mooi zijn maar in een vrij kleine woonkamer kan het de kamer kleiner laten lijken. Bovendien een lamp mag gezien worden, opvallen maar niet te. Een grote hanglamp kun je beter in een hoge grote ruimte hangen waar hij meer tot zijn recht komt. Hierbij lijkt hij ook niet te groot tegenover de rest van het meubilair. 

Ons plafond is 2,40 meter hoog, de kamer vrij klein en ik wilde het graag ruimtelijk houden. Dit was de reden om toch een kleinere maat te bestellen. 

Volgens de richtlijnen hang je een hanglamp ongeveer 70 cm boven het eetblad. Een eettafel is meestal ongeveer 80 cm hoog. Dan hou je nog ruim 90 cm over voor de lamp en het snoer. Van mij mag het snoer iets meer opvallen. Op de manier waarop ik ‘m nu heb opgehangen, hou ik mij aan de richtlijnen, kan ik er nog overheen kijken en is de boog en het snoer de eyecatcher. 

Onderstaande foto maakt meer duidelijk qua maten:






Wat ik ook erg prettig vind, is dat als je zit te eten, je niet in het bolletje of de lamp zelf kijkt. Dat is met deze hoogte niet het geval. En de lamp hangt nu op zo’n hoogte dat hij de hele vierkanten tafel verlicht en er geen lichtkring op de tafel ontstaat. 
Een gouden stelregel is: stem de vorm van je hanglamp af op het element dat je wilt verlichten. In dit geval een eettafel. Heb je een vierkante of ronde tafel? Kies dan voor een ‘centrale’ vorm van verlichting. In ons geval 1 lamp. Heb je een lange tafel of een lang kookeiland? Ga dan voor een ‘langwerpige’ vorm van verlichting of meerdere hanglampen naast elkaar.






De soort lichtbron


Aan tafel is sfeer en gezelligheid belangrijk. Ook met LED lampen is warme verlichting tegenwoordig mogelijk. Op internet zocht ik naar hoeveel lumen een ledlamp dient te hebben voor genoeg licht boven de tafel. Het advies was 800 lumen. 

En daar heb ik mij niet aangehouden. Het zijn richtlijnen, geen regels. We hebben nu een ledlamp van 400 lumen (merk philips uit de supermarkt) en het licht is prima. Bovendien kunnen we de lamp nog dimmen zodat de lamp ’s avonds als sfeerverlichting kan dienen. Niet elke led-of spaarlamp is trouwens geschikt om te dimmen dus daar moet je wel op letten. Anders gaat je licht flikkeren in dimstand. En dat is niet fijn!





Centraaldoos


Nu hangt hij aan de centraaldoos die al standaard in het huis zat. Ik wilde wel graag een mooi kapje om af te dekken. Dat is de zip & shine plafondkap L geworden. Hier kun je eventueel meerdere gaten in maken voor meerdere snoeren. 

In de toekomst willen wij graag een uitbouw. Nu zijn onze kinderen nog klein maak als de benen langer worden hebben we toch echt meer ruimte nodig. Om die reden heb ik ook nagedacht over een langere eettafel en andere aansluitpunten.  

Als je nog bezig bent met het bouwen van een nieuw huis (of net als wij een uitbouw willen) de volgende tip; als je een volledig strak plafond wilt, waar geen enkel ophang- of aansluitpunt zichtbaar is, kun je zorgen dat leidingen en aansluitpunt (centraaldoos) zich in het plafond bevinden. dat kan met hakken, frezen en stucen. En ga je toch verbouwen, dan kun je net zo goed deze methode toepassen.



Daan verder op onderzoek uit


Het bleef trouwens niet alleen bij het zoeken naar richtlijnen om een hanglamp op te hangen. Ik kwam gaandeweg allemaal interessante informatie tegen over zichtlijnen, vormen, texturen in een interieur. En hoe je balans (daar hebben ze het altijd over bij het programma van VT wonen) creëert in je eigen interieur. Daar meer over in deel 2!


En ik heb op Pinterest een bord gemaakt: interieur richtlijnen. 



Voor



Na


Reacties