De impact van het ouderschap op je leven

Follow my blog with BloglovinFollow my blog with Bloglovin
Het is een vroege ochtend


"Mamma neden!" Ik voel een klein handje op mijn hoofd. Mijn dochter van 3 jaar is wakker en wil graag dat mamma uit bed gaat, naar beneden. Aan mijn lichaam en de donkerte buiten merk ik dat het nog geen ochtend is.
Gapend loop ik met haar mee (rustig wachtend bij elke traptree dat die kleine voetjes stapjes nemen).

'Half 5", denk ik terwijl ik op de klok kijk.

Met een paar tijdschriften, drinken en de tablet gaan we samen weer in bed liggen. De ervaring leert dat ik deze dame nu met geen mogelijkheid meer in slaap krijg. 


Inspiratie van ProParents

Op het moment dat ik dit schrijf, zit ze met een flesje water tevreden Pieter Konijn te kijken. Bladerend in een tijdschrift, werd ik geïnspireerd door een klein stukje tekst over de work/life balance cursus van ProParents (ze hebben geen idee dat ik dit stukje schrijf en toch maak ik graag reclame). Directeur Joyce Knappe verteld dat de verloskundige, de kraamzorg voor zwangerschap en geboorte is, maar dat niemand de begeleiding biedt bij de impact die het ouderschap heeft op je leven. 



Eigen ervaring

Daar herken ik mij wel in. Na de geboorte van mijn zoon was ik overweldigd door alle gevoelens, gedachten en hormonen die in mij rond woelden. Tel daar de slapeloze nachten, mijn onverwerkte jeugd en een voortraject van grote vernieuwingen op mijn werk bij op en de balans was ver te zoeken.



Joyce zegt in de training kennis en praktische handvatten te bieden. Vragen die bijvoorbeeld aan bod komen zijn: ' Wat heeft je kind nodig? En wat heb jij nodig? En waar past werk in dit geheel?'. De cursus kan worden aangeboden door de werkgever. Zodoende kan de werkgever ook investeren in talent om deze mensen langer aan zich te binden. Met deze training kunnen werkgevers een ouder vriendelijke werkvloer creëren en kunnen ze verzekerd zijn van productieve medewerkers die als ouder en als professional verder kunnen groeien.

Juiste balans werk en privé

Voor mij is het rijkelijk te laat en ik ben mijn baan in het onderwijs kwijtgeraakt. Maar ik wens van harte dat jonge ouders die dit lezen (en waarbij het zoeken naar de juiste balans in het leven ook een issue is) dat ze de juiste begeleiding weten te vinden. 





Ik ga een broodje maken voor mijn meisje. Tot volgende maand! 


Reacties