Hoe is het idee van DaanDimple ontstaan?



Paar jaar geleden had ik wel duizenden foto's van mijn kinderen. Het was een wirwar aan foto's. Ik geloof dat bijna iedereen foto's kan maken, maar goede foto's hebben de juiste belichting, creatieve scherptediepte en geen storende factoren.

Ik besloot te gaan opruimen. Honderden "net niet" foto's kwam ik tegen. En bij elke foto de vraag:


'bewaren of toch maar niet?' Ik was tenslotte aan het ordenen en opruimen. Het was nooit helemaal klaar en zo ben ik talloze keren begonnen aan het uitpluizen van alle baby- en kinderfoto's. Oef.


Dit herken je vast wel. De foto's van het eerste verjaardagsfeestje van zoon of dochter. Ik maakte foto's van mijn kind, de taart, het uitpakken van de cadeaus, de visite en natuurlijk zijn leuke outfit. Echter, toen ik later de foto's bekeek, zag ik ineens die dorre plant op de achtergrond. Langzamerhand begon het verlangen te groeien om "iets met fotobewerking' te gaan doen.

Ik kocht een boek over Photoshop (adobe classroom in a book) en begon. De spaarzame tijd die ik over had naast mijn gezin gebruikte ik om te leren. Maar het schoot niet erg op en gaandeweg wilde ik nog meer programma's leren zoals Indesign en Illustrator.

Na lang wikken en wegen startte ik met een beroepsopleiding. En tijdens de opleiding begon ik enkele kinderfoto's te bewerken in Photoshop. Ik had er lol in! Nadat ik mijn eerste bewerkte foto aan de buitenwereld durfde te laten zien, riep dat opvallend veel enthousiaste reacties op. Dit was echt een motivatie voor mij om door te gaan. Er ontstonden pareltjes van foto's die ik bundelde in een digitaal fotoboek. Dat ruimde lekker op!

Het belangrijkste van alles was dat ik er een goed gevoel door kreeg. Ik werd er blij van. Fijn achter de computer naar kindergezichtjes kijken en creatief bezig zijn. Mijn creativiteit kreeg een behoorlijke boost!

Ineens kwam er ook een herinnering bovendrijven...


Nadat ik mijn middelbare school periode had afgesloten, ben ik op een open dag van het grafisch lyceum in Amsterdam geweest. Alleen door omstandigheden is het er nooit van gekomen en sloeg ik andere paden in. Toch mooi dat ik nu dan eindelijk mijn jeugddroom kan waarmaken.





Reacties